Ескейп Стаите в България


От появата на първата „Стая за бягство“ изминаха повече от 4 години.

През този период пазарът претърпя доста промени. Можем да обособим следните периоди:

 

- В началото броят на Стаите се броеше на пръстите на едната ръка. Така беше първите няколко месеца, в които този бизнес прохождаше.


- Бумът на Ескейп Стаите – това се получи, защото през предния период малкото Стаи бяха много натоварени. Пазарът беше още съвсем нов и нерегулиран. И някои хора си направиха простата сметка колко е инвестицията в един такъв обект и за колко време се избива. Само че това беше сметка на кръчмаря, но без сметката на другите кръчмари – оказа се, че едновременно доста хора са си го мислили и то тайно един от друг. И стана анархия. Появиха се и добри и лоши Стаи, пазарът се пренасити, почнаха да се карат, обвиняваха ни нас, че им съсипваме бизнеса (представяте ли си!).


- Затишието – това беше миналата година, 2017. Доста стаи затвориха. Повечето не много качествени. Някои са сляха в по-големи брандове. Но малко бяха новите. Причината беше, че поради огромния брой Стаи календарите на доста от тях бяха почти празни. Освен това имаше и доста некачествени продукти, които създаваха лошо име на целия бранш: когато ги посети нов отбор и види колко е зле при тях, той повече не се връщаше.


- Отново възход – и дано е така! Напоследък ни се струва, че отново започват да се появяват нови Стаи. При това доста хубави.

 

 

А какво ли значи „Хубава Ескейп Стая“?

Ами такава, която предлага нещо ново като преживяване, нещо различно, нещо невиждано досега в България (или поне в съответния град).


Е, може ли всяка Стая да предоставя по нещо ново?
Отговорът е: да, може!

Общото между Стаите и киното е, че и двете ги изживяваш по веднъж. Даже се случва да гледаме филм повторно, но при Ескейп Руум това е прекалено рядко. Така че – да, може всяка Стая да предоставя нещо ново. Не казваме, че е лесно. Не казваме, че трябва да е изцяло ново всичко вътре. Често приятна атмосфера, около 30% оригиналност, изпипване на декори и история – това е достатъчно, за да бъде една стая „Хубава“. Или „Добра“. Или „Интересна“. С една дума – да се хареса на потребителите.

 


Тук трябва да отбележим, че според нас има три поколения стаи:


- Първо – те са главно с не много сложни механични загадки – катинари, ключове, пъзели, няколко игри. Такива стаи са най-много и към момента.


- Второ – обръща се доста повече внимание на отборна игра и само оригинални загадки. Познатите от Първо ниво елементи са минимални или въобще липсват. Декорите са по-интересни. Има и доста повече ефекти.


- Трето – тук акцентът е върху преживяването. Целта е играчите да се пренесат в съвършенно различен свят. Акцентът е върху гейм плея, ефектите, цялостната обстановка или с една дума единственото важно нещо за потребителите: Забавлението!


От съображения за коректност няма да споменем примери. Само ще кажем на потребителите, че в първите десет стаи от класацията на сайта ни ще намерят от всеки тип и ще могат сами да преценят.


И тук е важно да отбележим, че тези нива, въпреки че сме ги номерирали, то те следват времето на появата на съответния тип, нищо друго! Съвсем не означава, че една стая от Второ поколение е по-добра от тези от Първо! Нито пък, че вече ще се правят само Стаи от трето поколение (за съжаление...).
От наскоро отворилите стаи, повечето са от Първо поколение и са много готини, макар и започнали работа през последните няколко месеца. И те са както от нови собственици, така и от стари, които имат и други Руум Ескейп зад гърба си.

 

 

И още един елемент, който присъства в много малко български Стаи на загадките: актьорите. Да, ясно е, че е по-скъпо да се дава още една надница, но актьорът има редица предимства: освен, че може да направи играта много по-интересна, той може да дава подсказките, да пази стаята от разрушаване. Напоследък в чужбина посетихме Стаи, в които акцентът им е върху актьорите. Въпреки че загадките им не бяха много интересни, то преживяването в някои си заслужаваше. Та, съвет към всички бъдещи собственици – помислете върху това!

 

Като казахме „бъдеще собственици“ трябва да споменем и няколко основни правила, които всеки „бъдещ собственик“ на Ескейп стая трябва да спазва. И те са:


- Локация, локация и пак локация. Естествено, може да направите страхотна стая в краен квартал – има такива и то не малко. Просто ще имате по-малко клиенти – хора без коли, заети, отбори от живеещи в различни квартали, нови играчи – за всички тях е по-вероятно да направят избор да се позабавляват в центъра, отколкото в краен квартал.


- Не крийте факта, че правите Стая и нейната темата. От това няма никаква полза. Представяте ли си да се случи две Стаи на една тематика, които да отворят почти едновременно? Една до друга! И кой ще спечели? Евентуално само малко повече посещения на vsichkistai.bg. Ако кажете от по-рано къде и какво правите, всеки от другите ще гледа да се „отдръпне“ максимално, така, че да не си пречите. Или пък ще се обади, за да се разберете как да си помагате. Но от тази тайнственост не спечели никой. Е, може би ви е страх да не се изложите, но пък и тогава е по-добре да се изложите по-рано без да отворите, отколкото след като сте хвърлили десетки хиляди, нали?


- Доволният клиент е клиентът, успял да излезе. Да кажеш „Никой досега не е излязал от нашата Стая (без подсказки)" - това не е добра реклама. Напротив, говори, че не е правилно преценена трудността на различните загадки. Като цифри: 50-70% успели отбори без жокери, по-малко от 10 неуспели въобще – това е балансирана Ескейп Стая. Най-бързо време - 60-70% от общото време.

 

- Отборни загадки. Да, те се правят по-трудно. Но има два момента, които са много важни за играчите. Първо, по правило са по-интересни. Второ, така няма моменти, в които половината отбор се чуди какво да прави. Това в случай, че искате играчите да се забавляват, естествено ....


- Посетете стаите в България и вижте какво правят другите и какво се харесва. Наистина, не ни е ясно защо на хора, които искат да създават интелектуални забавления трябва да им казваме нещо толкова елементарно. И понеже сме го виждали, макар и рядко, сме длъжни да го споменем и тук.


- Оригиналност на загадките. Това ще го постигнете, ако спазвате две правила: горното и мислите. Виждали сме много приложения на елементарни и познати неща – огледало, магнит, вода. Но винаги може да има и още.


- Изпипайте си нещата. И загадки, и механизми, и декори, и осветление, и озвучаване – всичко. Съгласете се, че не е приятно в полумрак да имаш катинар с изтъркани цифри и неясни означения. Съобразете си всеки от тези елементи заедно с останалите и даже с другите, които не сме ги споменали тук.


- Тествайте си стаята. Няма лошо да поканите приятели, които не са играли досега. Те ще ви дадат информация как ви е продуктът за неопитни отбори. Но, освен ако не искате да поканите 50 такива отбора, ще ви трябват и няколко опитни, които да ви кажат и тяхното мнение.


- Послушайте опитните отбори. Нали затова сте ги поканили? Няма смисъл да ви кажат 15 неща, от които вие да промените 1. Наистина.


- Намерете (наемете) помещение, в което може да направите още поне една стая. Практиката показва, че повечето успели собственици скоро започват да мислят за нов Руум Ейсейп. А когато са на едно място, разходите ви са в пъти по-малки. Освен това винаги остават загадки, които по една или друга причина не са намерили място в първата. Е, да, имате наем за по-голяма кваратура в началото, но това е пренебрежимо малко в сравнение с разходите после. А когато направите първата си Стая, обявите я, организираме заедно турнир и видите блясъка в очите на феновете, то вие веднага ще започнете да мислите за новата си Стая. Нали?