Как (не) се излиза от ескейп стая


В едно успешно мероприятие с цел забавление няма място за дискриминация – целевата група на една достъпна ескейп стая е „всеки”. Всички загадки и пъзели са поставени и устроени с ориентировъчна оценка какви хора биха участвали в играта. Малко са случаите на стаи, загадките в които биха били пречка за определена група играчи – я момичета скаути, я напомпани културисти.
Точно затова към пъзелите и тайните в една стая трябва да се подхожда внимателно и с грижа. Сравнително често ще чувате отговорници на escape rooms да Ви кажат „Всички загадки в стаята си имат цака, никъде не се използва груба сила”, или нещо подобно. Вратите се отварят с ключ или с код, не с кикбокс прийоми (нито пък с налучкване, докато сме на тази тема). Наслушали сме се на истории за скъсани въжета, почупени дивани и разбити грамофони, и нашата оценка за такива отбори е същата, като на puzzle мейкърите – ако ще играете така, по-добре не влизайте в стаята въобще.
Ескейп стаите поощряват алтернативните методи на действие и колективното мислене. Там не е нито времето, нито мястото за перчене с мускули - още няма escape room с фитнес сценарий. (А ако се отвори, ще разберете първо на Vsichkistai.bg)


Коментари

снимка на Eduard Calapov
Eduard Calapov    1 year 11 months
Comment: 
Съвети към играчите: Като собственик и водещ на ескейп стая (Колекционера) натрупах наблюдения кои техники са полезни и кои са типичните повтарящи се грешки при решаване на ескейп стаи. Ето ви някои от типичните грешки и съвети как да ги преодолеете. 1. Всички се вкупчват на едно място или работят върху една загадка. По-добре е да си разпределяте задачите и да работите успоредно по няколко цели. Дори и да няма отворена загадка, нека едни да търсят, други да разсъждават върху нещо което може или не да е загадка, и т.н. 2. Много честа грешка е да не се претърси основно всичко. Веднага щом намерят нещо хората започват да решават загадките, преди да са намерили всички подсказки. Някои търсят само предметите и забравят мебелите или пердетата или нещо друго като например да се огледа тавана. Забелязах че видното най-трудно се вижда. Така че при търсенето не гледайте само по кьошетата, погледнете със широк поглед и явните места. Също към края на играта хората просто забравят да търсят мислейки, че са намерили всичко. Търсенето не спира до последния момент. 3. Забравят или спират да си общуват. Когато някой намери нещо, или отключи нещо или реши загадка е редно да го каже с висок глас на всички останали. Често хората забиват вниманието си към тяхната задача и забравят да комуникират. Така се губи следата кой какво прави, какво е решено и какво липсва. 4. Няма лидер. Повечето групи които съм наблюдавал си нямат изявен лидер. Според мен това е грешка. Така както във фирмите си има йерархия и ред, така и в добрите отбори следва да има разпределение на функциите и един лидер, който да координира и насочва хората. Лидера не е лидер защото е по-умен от другите. Лидерството е специфично качество, което се учи и тренира. Лидерът носи като основна задача да има птичи поглед към ситуацията и да разпределя силите там където е най-удачно. Много военни битки са влезли в историята, защото по-малобройни войски са сразявали противника най-вече заради добро пълководство. Затова не се притеснявайте да си излъчите лидер и да го оставите той да ръководи отбора. Лидера не е длъжен да решава конкретни загадки, той по-скоро трябва да гледа и слуша кой какво прави и да координира. 5. Няма дисциплина и организация. Решаването на ескейп стая изисква подреденост и методичност. Ако решиш една загадка, подреди предметите или подсказките свързани с нея на отделно място. Ако всичко ти е разхвърляно, ще забравиш кое си ползвал, какво ти трябва и къде си бил. Ако си отключил нещо, остави ключа на ключалката, не го разнасяй по джобовете си или трупай на обща купчинка. Лидерът също би могъл да подрежда след другите за да следи по-добре прогреса. 6. Подценяват се подсказките. Много често съм давал подсказки само за да видя как играчите ги игнорират. Ако не разберат или не се сетят какво им подсказвам, те веднага скачат на нещо друго. Ако нещо не ти е ясно за момента поне не се отказвай тотално да разсъждаваш по дадената подсказка. Нека още един или двама от отбора да дадат мнения, дайте дължимото време и усилие на подсказката защото тя е дадена за да ти помогне и е повече от ясно, че тя е релевантна. 7. Презумпциите пречат. Често съм виждал как много добри отбори забуксуват на едно място само заради презумпции. Например добри отбори играят дълго на тъмно в една стая, защото са решили, че светването става със загадка и това им пречи да видят ключа на стената. В нашата стая също има една загадка на която повечето хора закъсват защото правят презумпции. Има една кутия която прилича на нещо обичайно и хората веднага решават че знаят какво е, и не си правят труда да разучат кутията за да открият, че тя служи за нещо друго. Така че подлагайте всичко на съмнение и пробвайте всякакви варианти които ви хрумват. 8. Бързане и гонене на резултат. Това е вид ненужен стрес. Не забравяйте че играете за забавление, отпуснете се и се насладете на предизвикателсвото без да се подавате на напрежението на тикащия часовник. Какъв е смисъла да излезете изнервени и ядосани затова, че не сте били рекорда или не сте излезли навреме. Ако се отпуснете и не гледате часовника през 2 минути ще се справите по-добре. Успех.